lördag 25 december 2010

En annorlunda jul.....


Ja julen vart annorlunda i år,en blandning av skratt,tårar och vinterkräksjukan....
Anders började med att sjukna in dagen före och var knappt kontaktbar,fick avboka Tord med familj som alltid brukar fira jul här,pappa/morfar åkte ner till Arvika till farmor ,barnen sa med gråt i halsen:blir det ingen jul nu!!!!
Vi hade en mysig julaftonsmorgon och vid 11.30 så ringde Stig och berättade att hans mamma somnat in den 23/12 och eftersom han levt med sin mamma och dom var på ngt sätt varandras liv så var tomheten stor och han grät,försökte att trösta så gott jag kunde.
Hann bara lägga på luren så fick jag ett sms från pappa om att farmor somnat in kl 12.15......
Vi satt tillsammans och kramades,barnen frågade om döden,kommer man aldrig mer att ses,vi hade ett häftigt samtal om livet,döden,vad händer med människor efter att man dött...kändes så skönt att vi var tillsammans och våra tankar var hos pappa...hoppas att han kände våran kärlek!
Tomten kom,julmaten åts,massor av godis,kakor och annat hann slinka ner,alla paketen öppnades och barnens ögon glittrade så där speciellt som bara dom kan,dom tyckte att det hade varit en bra julafton trots allt och lite så är ju livet....
Farmor var med oss,vi hade ett kort på henne och barnen"livets skatter",bredvid så brann det tre ljus......
I morse så kom syrran in efter en natt med vinterkräksjukan,inte så pigg....nu hoppas vi att vi andra kan klara oss...håll tummen!

Sätter in en dikt som betyder mkt för mig :


Döden betyder ingenting

Jag har bara dragit mig tillbaka till ett annat rum
Jag är jag & du är du
Allt det vi var för varandra det är vi fortfarande
Nämn mig vid mitt vanliga, familjära namn
Tala till mig på samma sätt som du alltid brukade
Ändra inte ditt tonfall
Håll sorgen borta från din röst
Skratta tillsammans med mig
Som vi alltid brukade skratta åt vardagens småting

Var med mig, le med mig, tänk på mig, bed för mig
Låt mitt namn fortsätta vara en del av din vardag

Livet betyder detsamma
Ingenting har skett som förändrar det
Livet går vidare för att det måste gå vidare
Döden är ju ändå bara ett tillfälligt avbrott i vår gemenskap

Varför skulle du sluta att tänka på mig,
För att du inte längre kan se mig?
Jag väntar på dig för en kort stund

Alldeles i närheten
Allt är bra


Du lever vidare i våra hjärtan...sov så gott älskade farmor!!!!!

3 kommentarer:

Gunnel sa...

Så fint skrivet, Anette! Kramar

Katarina sa...

Döden är en del av livet. Och vilken dag det blir får vi inte välja. Skönt att din farmor ändå fick leva ett långt och bra liv.
Trist med vinterkräksjukan.
God fortsättning. Kram Katarina :O)

Therese sa...

Men oj, vilken annorlunda jul... Vackra ord om döden, och i allt detta så kanske ni fick en gåva ändå i sig, att ni kom närmre varandra, och fick gråta och skratta, minnas och förklara... En stor varm kram med massa kärlek till er alla, och en förhoppning om att ni nu är krya <3