söndag 24 januari 2010

Tänker på beslutet jag tog i somras


Att vara överviktig är inte roligt,att vara för smal är inte heller roligt!!!
Vad är då normalt,hur ska man se ut...ja detta finns det ju otaliga tabeller på och det finns desutom ännu mera råd/tankar från väldigt många männsikor,väldigt många!!!

En sak som jag funderat på i hela mitt överviktiga liv är hur männsikor kan tycka sig ha rätten att döma en människa efter kroppsform,hur kan man tycka sig ha rätten att säga:DU behöver banta,hur kan man tycka sig ha rätten att reta en annan människa,tror inte männsikor att överviktiga har hörsel och hör vad dom säger bakom ryggen...många tankar hinner man tänka!!!

Att vara överviktig är lika med dålig karaktät,det är BARA att börja träna...BARA, om det skulle vara så lätt skulle det inte finnas några överviktiga männsikor i hela världen!!!
Usch så bitter jag låter,men ibland så får jag flaschbacks på flera stunder i mitt liv då jag helst bara skulle vilja gått och gömt mig,känt att jag ej passat in.

Min skolgång var kantad av,ja faktiskt mobbning av en person och hans anhängare och DOM tyckte verkligen att dom var världsbäst och jag var bara TJOCK och LÅNG!!!!
När jag flyttade från Strömsund till Åre var det med en blandad känsla av att kunna börja på något nytt samtidigt som min självkänsla var ganska så tillplattad.

Där lärde jag känna en hel hög med underbara människor men framförallt så var det två stycken som bara såg MIG för den jag var och jag har aldrig haft så roligt i hela mitt liv och mitt självförtroende började att ta fart,jag umgicks med människor som tog mig för den jag var!!!

Sen så fortsatte min resa och tillsammans med de männsikorna från strömsund som jag älskar,Åre och Östersund så formade jag någonstans ett JAG som jag trivdes med,jag började att kunna sätta gränser inom jobbet,i livet ...det vart den håda vägen genom att min älskade mamma tog livet av sig-98.

När jag kom till Uppsala så fann jag ju den stora kärleken i livet och HAN älskar mig verkligen för den jag är och tack vare honom så har jag växt som människa ännu mer och som min pappa sa i vårat bröllopstal:Det finns INGEN som tar mig som Anders,vi kompletterar varandra helt enkelt!!!

Trots kärleken från min underbara familj,vänner så har jag alltid kämpat mot vikten och jag har gått ner massor,men har oxå gått upp massor,det är ju DET som är själv problemet och efter mkt surfande på internet och mkt tänkande så slog jag darrande telefonnumret till Sophiahemmet och sen så förändrades mitt liv och det är nu snart 6 månader sedan....

37 kil lättare,måtten har jag ej koll på, så är JAG ändå samma gamla Nettan...bara att jag är lite mindre!!!!

4 kommentarer:

hemma hos Bus sa...

Du har gjort ett fantastiskt jobb så här långt och du är tack och lov fortfarande du. Å det är jag glad för. Vänner som dig växer då rakt inte på träd, det ska Gudarna veta. Kram <3

AnnaLena sa...

Du har gjort det så bra. Du är så duktig. Du tänker alltid på alla andra och är så full av energi. Du är absolut värd detta och det är så roligt! Håller med f.d talare. Du är någon att beundra. Kunde du ge lite mera av din energi och styrka till mig vore jag glad.
Kramar :) Lena

Katarina sa...

Vad stark av dig att skriva om detta. Mycket bra skrivet. Det gör faktiskt mycket att få skriva av sig när det känns tungt.
Precis som du skriver så undrar jag också vad/vem det är som ger människor rätten att säga och bete sig som de vill.
Du gör de det suveränt bra.
Tummen upp. Kramar Katarina.

Therese sa...

Du har gjort och gör ett fantastiskt jobb, och detta inlägg var så tankfullt och fyllt med insikt som jag önskar så många fler hade där ute... Stor kram till dig för dessa kloka ord!
Kramar
Therese - Sockenvägens Söta