lördag 7 februari 2009

Jag vaknade med lite "hemlängtan"


Ja,idag Lördag så har Anders och Moa åkt till Järvsö för att åka skidor med en hel busslast med kompisar...KUl:O)
Det vart en alldeles för lång dag för att lillskrutt skulle orka med så hon och jag vart hemma,men vi ska hitta på lite olika saker vi oxå...
Kan vara ganska mysigt att bara få ha ett barn hemma ,det är man inte bortskämd med direkt...

Ellen tyckte att vi oxå skulle gå upp där vid halv sex då dom andra klev upp och jag var inte så pigg på detta med 06.15 kapitulerade jag och hann säga hej då åt Moa och sedan så kröp jag ner under filten och halvsov till Barnen i Bullerbyn,bara så att ni vet så sover man gott till dom:O)

Idag så har jag en" längta efter syster dag" och eftersom hon prompt ska bo i Jämtland så längtar jag ju dit oxå,men herregud jag har ju levt mer än halva mitt liv i detta underbara landskap...
Storslagen natur,mina underbara kompisar/släkt som bor där,allt roligt som jag upplevt där...herrejösses vi har ju tom en egen president och en "nationalsång".
Man ska ju sjunga den på "Jamtska",men hittade bara inlägg på risksvenska ,men vi startar dagen med Jämtlandssången...Håll till godo,jag sjunger högt härhemma,men jag tar den på jamtska:O)

Den jämtländska versionen,sjung med mig :O)


Ma går på stigomå leit oss opp öve backan,
bort milla åkrom opp hitat vållom,der bjällan pingel skvällti jänsmässti.
Ma sir frå höjdom bort mot åsom,der kjörsan står milla gålom bort ditat fjällom vår der Skuta står så gnistrenes vit.
Fejen så sjong ma att JAMTLAND DE E LANNE VÅRT!
I tusen år ha ma hadd'e,håll'e därför hårt.Ler ta den friheit som fedran eingång at oss ga!Hen ske ma lava å minnes allt,som fedran oss sa................................



2 kommentarer:

Anonym sa...

Utmanad, se min blogg :)

Och jämtland sången på jamska klart man kan den.. Lite nostalgi där minsann :)

KRAM på er alla!

Anonym sa...

Vilken tur Anette att du har lagt ut denna film, för här är vi totalt insnöad helt sjukt vad det vräker ner och skit kallt..men ja fick lite flash om att det inte är bra alla gånger på sommaren här heller för då har vi nå odjur som kallas mygg hmm visst låter det som jag borde bo i ett helt annat land ?? :) Jag gillar din blogg Anette, följer den varje dag...sköt om er ni alla och Kram ifrån oss alla // Carina !